DET HOLISTISKA VARUMÄRKET
Vad tusan är ett holistiskt varumärke?
Ordet "holism" har betydelsen "helhet" och förekommer ganska ofta i filosofiska och nyspirituella sammanhang, då i betydelsen att helheten bestämmer delarnas egenskaper. Precis just så måste vi se på VARUMÄRKET. Ett varumärke är ett företags eller organisations samlade förmåga att kommunicera med sin omvärld, SAMT hur omvärlden uppfattar dem.

Låt oss ta ett exempel!
Vi har en lokal däckfirma som ska göra en kampanj. Firman heter Åkes däck. De har plockat fram en logotype med runda, mjuka former och valt röd till sin färg. De har 4 medarbetare varav tre är tjejer. De är mycket duktiga på Firestone-däck, speciellt till motorcyklar. De har haft problem med leveranserna och varit tvungna att ringa runt till kunderna och föreslå ett annat märke till ett något högre pris.

Vad påverkar Åkes däcks varumärke?

  • Den röda färgen?
  • Den runda formen?
  • Att de har tjejer som medarbetare?
  • Att 74% av deras kunder tycker Lisbeth i receptionen är charmig?
  • Att de har leveransproblem?
  • Logotypen?
  • Att Åke är gammalt handbollsproffs och aktiv i Rotary?
  • Att de är specialister på MC-däck?
  • Firestones varumärke?
  • Vad lokalpressen skriver om dem?
  • Att de bjuder på kaffe och nybakade bullar medan du väntar?
  • Vad grannen har för erfarenheter av Åkes Däck med sin HD?
  • Att deras lokaler finns i ett centralt beläget industriområde?

Svaret är förstås alltihopa sammantaget och lika mycket till. Alla exempel är delar i den helhet som är varumärket Åkes Däck.

Frågan är bara om helheten bestämmer delarnas egenskaper? För att ha kontroll över vad människor tycker om dig, om hur anställda och medarbetare trivs och utvecklas, vilka varor eller tjänster du ska sälja - MÅSTE man ha kontroll över sitt varumärke.

Genom att hela tiden definiera alla delar i sin verksamhet (produkter, säljorganisationen, leveranserna, kvaliteten, kunderna, tillverkningsprocesser, leverantörer osv) som delar i sitt (holistiska) varumärke - och därmed möjliga att förändra och kommunicera -   blir det tydligt att man måste ha en bra uppfattning vad man önskar sitt varumärke ska vara. Målbilden hur man vill kommunicera och med vem (alltså vad man ska sälja, till vem och på vilket sätt) kommer att bli ledstjärnan i alla beslut. När man får allt att samverka kommer också helheten att blir starkare.

Verkar det komplext och krångligt?
Det är komplext men det behöver inte vara särskilt krångligt. Det första vi bör inse är att vi aldrig kommer att ha kontroll på allt. Det gäller att välja ut vilket fokus vi ska ha: vilka saker vi ska ha koll på, vilka som vi skulle vilja ha koll på och vilka som är mindre viktiga. Sedan skapar vi enkla verktyg som fungerar i verksamhetens vardag. Dockside har erfarenhet och kunnande att hjälpa dig att hitta rätt fokus och rätt verktyg.

Att definiera varumärket som holistiskt skapar möjligheter - tänk att det kan vara så enkelt det räcker att byta säljarens slips för att få effekt.